BMW HP2 Enduro

eller Bayerische Motoren Werke High Perfomance 2 (= 2 cylindrig) Enduro

BMW HP2 Enduro


Motor: Luft/oljekyld, 4-takts boxertwin
Kubik: 1170 cm³
Hästkrafter: 105 hk / 7000 rpm
Vridmoment: 115 Nm / 5500 rpm
Sadelhöjd: 920 mm
Tankvolym: 13 liter
Vikt: 175 kg
Toppfart: Ca 200 km/h

BMW HP2 Enduro tillverkades mellan 2005 och 2007 i 2910 exemplar. Det är den största "dirtbiken" som tillverkats men den väger endast 175 kg i torrvikt. Ramnummret på min HP2 slutar på 1430 och jag antar att den är nr. 1430.

Hp'n är en grusracer och med 13 liters tank kommer man inte långt ut i skogen. För att öka räckvidden monterade jag på en extra tank på 7 liter och den är placerad lågt i bakramen.
Med totalt 20 liter soppa är räckvidden ca 35 mil.
Då jag skaffade HP´n tog det inte många mil innan jag gjorde om framfjädringen. Den var stöttig så tänderna skallrade i högfartsbulor men neg som en piga vid inbromsning. Jag petade i progressiva fjädrar och WP gaffelolja 7.5 och det gav en helt ny hoj! Nu smyger den över små fulgupp och ojämnheter. Innan modifieringen studsade jag utåt i kurvorna och fick aldrig känslan av var jag kom ut ur en kurva.

HP2 Enduro ska inte jämföras med en enduromaskin som väger 120 kg. Man tar sig fram överallt, inga problem, men den blir tung vid brytenduro och i djupsnö. För min körstil passar den ypperligt. Jag kör mest grusväg, traktorspår och småvägar. Den låga tyngdpunkten gör den lättmanövrerad i långsamma och trixiga partier. Motorn är URSTARK, den har ett vrid som heter duga men är ändå varv villig. På gruset tar effekten aldrig slut och det är inga problem att lägga ut bakhjulet genom kurvorna oavsett hastighet.

Info och "gördetsjälv"

image image image image image image image image image
image

Så här justerar jag ventilerna på HP2.

Koppla förbi sidostödskontakten på HP2.