Serva hojen innan resan

Gör en noggran översyn av hojen innan grusresan. Det är långt till verkstad när man kör i skogen eller på fjället.


  • Kolla bromsklossarna - instruktionsbokens minimimått räcker inte. Grusvägar kan äta belägg.
  • Byt bromsolja/kolla nivåerna om det var länge sedan. Har man dålig bromsolja visar det sig (tyvärr) oftast i nedförsbackar då oljan blir varm.
  • För gruskörning gäller däck med grova mönster. Fim godkända endurodäck eller offroad däck är att föredra. Använd gärna lite lägre lufttryck än vanligt, det ger bättre fäste. Däcktillverkarna har däck de kallar "offroad" men vissa är inte dugliga. Att köra fort funkar med alla däck men att bromsa funkar inte alls med fel däck. Däcken ska vara fräscha, helst nya om det är en lång tur på några dagar. Körstil och hoj bestämmer slitaget.
  • När du ändå byter däck, känn på hjullagren så de löper jämnt och fint. Fetta in axlar och kullager, det skyddar mot vatten.Kolla även packboxarna då dåliga tätningar kan rasera ett nytt lager på ett fåtal mil.
  • Kedja och drev! Har du tänkt på att kedjan är en rörlig, mekanisk del som överför motorns kraft till bakhjulet? Det är en viktig del som ska underhållas. Kedja och drev slits tillsammans. Byter man t.ex. bara kedja kommer den att slitas ned fort. Dreven ska inte ha vassa eller lutande kuggar. Testa kedjan genom att dra den utåt/bakåt från bakdrevet. Kan du dra kedjan så den släpper upp mot 10 mm från drevet börjar den bli sliten. Kedjan kan var ojämnt sliten och ge olika sträckning. Rulla bakhjulet och hitta det minsta spelet, ställ då in kedjans spel enligt instruktionsboken.
  • Kolla gaffeltätningarna efter läckage.
  • Glapp i styrlagret kontrolleras enklast med hojen på pall eller centralstöd. Lyft och dra i gaffeln fram och åter, "klonkar" det i styrhuvudet behövs åtdragning eller byte av lager. Notera att vissa gaffelben kan glappa i max utdraget läge.
  • Kolla svinglagret med hojen på pall eller centralstöd. Dra svingen i sidled för att känna om det glappar. Svingen ska inte glappa. Smörj länkage med fett.
  • Kontrollera reglagen. Gasen ska gå lätt, och fort tillbaks. Broms- och kopplingshandtag får inte kärva - gäller även fotreglagen.
  • Ordinarie service om det behövs: Olja, oljefilter, stift, luftfilter och ventiljustering.
  • Riktigt seriöst är att dra extra kopplings- och bromswire parallellt med de andra för att kunna reparera snabbt.
  • Extra broms- och kopplingshandtag är bra att ta med. Sätt dem lättåtkomliga på hojen.
  • Har du gummiklossar i fotpinnarna? - ta ur dem så står du kvar även om de blir leriga.
  • Framljus, bakljus och bromsljus är viktiga. Kör man med andra vill de se om du bromsar. De vill också se din framlampa dyka upp i sidospegeln så de vet att du klarade den nypande 90 graders kurvan.