KTM 690 Enduro -13

Min förra reskamrat - KTM 690 Enduro. Jag hade turen att få tag på ett fint exemplar med 400 mil på mätaren. Ett plus var att det fanns en del tillbehör monterade som är nödvändigt (enligt mig).

Slipon - Wings
Pakethållare - Touratech
Rejäl hasplåt - ADV Spec
GPS fäste - Touratech
Handtagvärme - KTM

Jag tog hojen till Funbike och de hjälpte mig att lägga in Acramappen som funkar mot Wings slipon. Acramapp och öppet system blev jobbigt högt ljud åt öronen. Sliponet fick en rörvinkel som styr ner ljudet i backen och det blev bättre.

Förra ägaren satte på en rejäl hasplåt. Den skyddar bromscylindern bak. Själv körde jag sönder original barkbusters på premiärturen, nu sitter det aluminium förstärkta skydd på. I samband med mappning byttes även luftfilter och lock.

Hemsmitt GPS fäste i aluminium. Man tager vad man haver och i detta fall sågades delarna ut i 8 mm aluminium. Fästet sitter runt styret och går ut mot frontkåpan. Konstruktionen är stum som berg och har genomgått ett eldprov. :-).

Ett transparent skydd i plast monterades framför gps,en som skydd. Inte snyggast men det funkar. Avluftning till framgaffeln köpte jag på Biltema.

Den svart plasten bakom sidokåpan tillhör tanken. Jag satte folie med carbonlook som nötningskydd på båda sidor.

Tydligen hade det varit problem med original tanklock på vissa modeller. Tidigare ägare hade monterat på ett gediget aluminiumlock från Rally Raid Products. Handtagen som satt på pakethållaren tog jag av och monterade fästpunkter för packning.

Bakdelen rensades och den långa nummerplåtshållaren togs bort. Blinkers flyttades upp, ny mindre regplåt monterades och ett bakljus med nummerplåtsbelysning köptes på Louise.de. (Se monteringsbild längre ned)

Efter att länkaget tagits isär och fettats in satte jag på ett stänkskydd. Skyddet är gjort av gammal innerslang och har strappats fast.

En miljard tips och tricks om 690 finns på soe.se.

Bilder från första åtgärder då jag hade hämtat hojen.

Som vanligt måste ju en ny hoj rivas ner och gås igenom
. Det är valfritt men ofta saknas fett i styrlager, sving och länkage. Jag plockar isär och smörjer in rejält, då vet jag att det är gjort och grejerna håller längre.
Styrlagret saknade fett, det var snudd på torrt men hade inte börjat rosta. Ett vanligt problem som de flesta märken fuskar med. Jag fettade in övre och under lagret med ett fett som tål vatten och salter m.m.

En svaghet på den här modellen har varit stödswitchen, den vill gärna gå sönder. Jag tog bort den och monterade en "dummy", hojen tror att switchen är monterad. Jag monterade dummyn i ett gummihölje och strappade den mot ramen.

Bild till vänster - kabeldragning bakom framljuset.

.....och så var det el och eldragning. När man vred på styret veks en hel kabelhärva över 90 grader. Jag flyttade om allt för att få mjukare kurvor på kablarna och minimal mekanisk påverkan.

Övriga elsystemet fick en genomgång. På vissa ställen låg kablaget utsatt, mot vassa kanter o.s.v. Gummiremsor och strappning mot nya ytor blev botemedlet.

Det fanns också ett gäng öppna kontakter på diverse ställen. Jag tog isär och fetade in kontakterna för att undvika oxidbildning. För att slippa skit i tutan vändes den bakåt.
Original bakskärm togs bort, blinkers och skylt flyttades upp. Det fanns ingen plats för original skyltbelysning så bakljuset byttes mot ett nytt med skyltbelysning.


Nya bakljuset följde profilen på bakskärmen. Jag fick tillverka nytt fäste i 4 mm aluminium. Bakljuset hittade jag hos louis.de. Artikelnr: 10033304


Nu har jag funderingar på att flytta upp framljuset något, eventuellt göra ett litet torn och en kåpa. Får man upp framljuset finns det plats för en innerslang på framskärmen! Mycket jobb för en innerslang kan tyckas men det finns inte mycket utrymme att gömma saker på 690,n.
I sommar blir det bl.a. en TilTopps resa, ett besök på Adventure Days m.m. m.m.