Välja däck

image

Val av däck är nog så viktigt. Hur man kör, var man kör och vilken hoj man använder är avgörande faktorer. ALLA däck går att köra på grus med. ALLA däck är dock inte säkra eller bra på grus. De bästa grusdäcken är inte bra på asfalt. Ja, nu blev allt enklare, eller hur! :-) Alla man frågar vet vanligtvis bäst och alla vet olika.

Följande är mina egna erfarenheter. Mina erfarenheter är som glad amatör och några hundra mil grus per år. Jag utser mig inte som specialist på något vis, och som sagt, alla vet olika.

En detalj att tänka på vid val av grusdäck är: Vad väger min hoj? En lätt hoj (ex. EXC 450 - EXC 500) "flyter" lätt ovanpå gruset. Ett bra val av däck är då enduro- eller crossdäck med djupt och glest mönster med små klackar.

En "medeltung" hoj( ex. KTM 690 - Husqvarna 701) går lite djupare ner i gruset och kan använda däck med större klackar utan att "flyta" på ytan.

En tung hoj (ex. GS 1200 ) ligger stött mot gruset och kan använda stora klackar med bibehållen säkerhet.

Naturligtvis kan man sätta endurodäck på en tung hoj men de kommer att förbrukas på mycket kort tid. En tung hoj brukar också vara ämnad till att köra längre sträckor och en del asfalt kan ofta förekomma. Ett däck med stora klackar håller längre och är säkrare på asfalt.

Mitt val

image

På KTM 525 körde jag gärna grusturer med Michelin S12 fram och bak. De går ner i gruset och har ett bra grepp på de flesta underlag. De har bra bromsverkan och är perfekt om man kör av vägen för en tur i skogen, vilket de är ämnade för. Jag körde alltid med tjockslang och på 525,an hade jag ett däcktryck på ca 0,9-1.

image

På XR 650 och KTM 690 körde jag gärna grusturer med Pirelli MT21 fram och bak. De går ner i gruset och har ett bra grepp på de flesta underlag. De har bra bromsverkan och är perfekt om man kör av vägen för en tur i skogen. MT21 har en stabil stomme och tål en hel del stryk innan det blir bulor i fälgen. Framdäcket är bra när det är nytt men har en tendens att bli halkigt när det blir lite slitet. Däcktryck runt 1,5 .

image

På tyngre hojar har jag föredragit Continental TKC80. Det är ett bra allround däck som även fungerar bra på asfalt. Det har bra livslängd och bjuder inte på överraskningar då det börjar bli slitet.

Våga testa däckval själv! Ett michelin S12 fram och Pirelli MT21 bak är en bra kombination på de flesta hojar. Bra grepp och håller länge.