KTM 990 Adventure 2013

Inköpt och avlastad från släpet. Slängde på grovdäck och satte på GPS provisoriskt. Första turen var gudomlig! :-), vilket skönt tryck. MEN... Originalrutan skapar turbulens mitt i hjälmen och original ljuddämpare stryper hojen. Så kan man inte ha det!

Någon vecka senare. Wings slipon monterat och nu kan hojen andas riktigt. Rutan kapad och knäckt, breda låga rallyfotpinnar monterade, rakare styre och justerbar styrhöjare på plats.

Vy över "cockpit". Inzoomad GPS stående och utzoomad liggande. Vid vänster handtag sitter fjärrkontroll till Sony Action Cam.

Båda GPS:erna kom högt upp och långt fram då rutan moddats för att få bättre luftflöde mot hjälmen.

Här håller jag på med rutan. Kapade sidorna med såg och värmde framsidan med värmepistol samtidigt som jag bockade den framåt. När den svalnat limmade jag i transparenta plastkilar och försärkte med 1 mm aluminium på insidan.

När rutan var klar satte jag folie på ut- och insidan för att dölja ingreppet. Högst upp på rutan monterade jag en justerbar "spoiler" för att kunna reglera eventuell turbulens. Spoilern är gjord av resterna då jag kapade rutan 55 mm på höjden.

Justerbara styrhöjare inhandlades på Ebay. De var välgjorda i solid aluminium.

Till vänster: Original bussning i styrkrona.
Till höger: hemgjord lägre bussning.

Original bussning och hemgjord bussning i kronan. Original bussning blev för hög när styrhöjare användes och därför gjorde jag egna.

Bussningar, styrhöjare och ett rakare samt bredare styre på plats.

I hålet för kåpskruven ovan blinkers gjorde jag en hylsa som var gängad på insidan. Hylsan fungerar även som original distans mot kåpan. Den gängade hylsan fungerar som fäste åt en actionkamera.


Som fäste till actionkameran använde jag en aluminiumstång som gängades och svarvades ur till ett rör. Kamerafästet satte jag på en hållare till ett cykellås som nyps åt över stången med en insexskruv.


Att skapa utrymme:

ABS enheten tar upp en del av förvaringsutrymmet för verktyg. På 950 och modeller utan ABS är facket rätt stort. Under dynan finns utrymme att placera verktygen och frigöra lite utrymme för annat. Jag tog ett tunt liggunderlag som skars ur efter verktygens mått. Den utskurna delen limmades på en hel bit liggunderlag och placerades under dynan. Dynan är slät på undersidan och trycker ned verktygen, de kommer ingenstans.
Hemgjort stödfäste.
Original sitter sidostödet med två skruvar i motorblocket. Det är ingen lyckad konstruktion om man går ikull på den sidan, i värsta fall kan ena blockhalvan gå sönder. Lösningen för detta är att köpa eller göra ett stödfäste som inte sitter i blocket. Jag gjorde en mall i papp som jag måttade in på hojen, sedan sågade jag ut formen i 8 mm tjock aluminium och borrade hål för skruvarna.
Stödet monterat på fästplattan. Två försänkta M10 från baksidan. Baksidan ska vara slät då plattan ligger plant mot motorn och de gamla skruvhålen för stödet. Mittenhålet är för en genomgående bult, ca 190 mm lång i mitt fall. Hålet längst till höger är för bulten till centralstödet.
Monterat och klart. Inget tog i och det märks inte mycket att stödet kom ut 8 mm. I uppfällt läge ligger stödet ca 2 mm under fotpinnens fäste, vilket var ren tur då jag inte kollat det innan....


Efter provkörning var jag tvungen att göra om GPS fästet. Originalfästet var obrukbart. Det guppade och hoppade så jag såg inget. In i garaget och bygga om. Pilarna på bilden visar de delar jag gjorde för att stabilisera originalkonstruktionen. Stag av aluminiumrör sattes mot ett rektangulärt aluminiumstag i framkant. I bakkant aluminiumrör med en fästplatta.
Plastkåpa för instrumentering på. Passade på att göra ny stabilare botten platta för själva GPS fästet. Bottenplattan gjordes av 4 mm aluminium och skruvades på de nya fästpunkterna. Bottenplattan fixerar också konstruktionen av stag. Original GPS fäste hade endast två skruvar i tornet, nu är det fyra skruvar, stabilt och fungerar bra.
Sågade ur ett nytt torn från 8 mm aluminium. Högst upp på pinnen satte jag Garmin Montana och under en Ipad mini. På Ipaden testade ja kartprogrammet Galileo Pro med friluftskartan, Jodå, det funkade men det blir för mycket teknik. Montanan räcker för mig, Ipad ersattes med förbandskudde som blir väl synlig.
Bakdelen har jag gjort om och monterat diodlampor som bakljus. Nedre raden är ordinarie bakljus och vid inbromsning lyser alla fyra. Skyltbelysningen är också diodbelysning. Den är infälld under och bakom bakljusen.
Hemgjort lyktskydd. Gallret är Biltemas för bilgrill. Klippte ur formen med avbitare, krökte en grov ståltråd runt om och sydde fast delarna med björntråd som jag lade superlim på.
Efter ca 1900 mil gick slavcylindern sönder, tydligen inte så ovanligt. Jag bytte till ny slavcylinder av märket Oberon som många gjort. Jag fick ändå inte kopplingen att lira till 100%...!!
Jag satte i ett renoveringskit för hydraulkopplingen vid handtaget. Kopplingen var fortfarande inte bra! Lade jag i en växel ville hojen iväg fast jag hade kopplingen indragen, värre och värre blev det när motorn ökade i temperatur. Tog av kåpan och mätte spelet med indragen koppling, strax över 2 mm, Jättebra! Kopplingen tappade inte trycket heller, så det var inget fel på hydraulbiten.
Tog ur hela lamellpaketet och mätte varenda lamell, de låg inom "bör" värden. Tittade på stålskivorna, de såg bra ut MEN!. En del skivor var blåaktiga, de hade gått varma! Antog att de slår sig av värmen och skapade därmed kontakt mellan lamellerna som gör att hojen vill iväg. Bytte ut lameller och skivor - nu funkar det klockrent.
Beställde ett kit på nätet för att koppla bort systemet SAS. Det kom aldrig, bara mina pengar som försvann. Nåväl, jag går inte på den två gånger så jag gjorde eget SAS kit av 4 mm aluminum och ett motstånd.
Två lock som sitter på sidan om cylindrarna samt ett motstånd på 22Kohm för att bygla kontakten. Varför gjorde jag inte detta själv på en gång?
När jag ändå hade denna sida av motorn demonterad passade jag på att renovera vattenpumpen. Hojen har gått ca 2200 mil nu och vissa har haft problem med läckage på de milen. "snitsade" till ett verktyg som mothåll för impellern, vinner inga pris i svetsprov på den. :-)
Lade hela kåpan i ugnen för att lättare kunna pressa ur två lager bakom impellern. De nya lagren lade jag i frysen och de i princip ramlade ned i kåpan när jag tryckte i dem.