KTM 790 Adventure R

Det lilla jag testat känns riktigt bra. Påminner om 990 Adventure med annan motor. Det är enligt mig en god start. Motormässigt hade jag önskat lite mer respons under 4000 rpm. Fjädringen imponerar. Den sväljer potthål, stock och sten samt högfartsgrus. Bra kontakt med underlaget. Fjädring har jag inställd på "comfort", funkar bra för mig.

Innan hojen rullat 1 meter gjorde jag en täckplåt och monterade ovanför öppningen i hasplåten. Varför har det lämnats öppet där? Kylning? Plats för framdäck vid max kompression av gaffel? Original hasplåt är väldigt tunn och vek. Så fort det kommer ut en vettig hasplåt i handeln ska en sån beställas, kan bli dyrt att inte göra det om man kör i en sten.

Detta var ett minus. Höger fotpinne har en bult förankrad i motorn!! Det här kommer orsaka sprickor i blocket för någon. Troligen kommer det ut en lösning hos 3:e parts tillverkare av tillbehör.
Ett plus var att bromsplattan kan vändas upp och ner så den kommer högre upp om behov finns.
Garmins 276 CX fick precis plats ovanför displayen. Jag gjorde ett eget aluminiumfäste som ersatte plastbiten "remove for gps mount". Fästet blev en stabil men ful quickfix och får inte vara med på bild. :-)

När jag skulle byta däck och stoppa i slang upptäckte jag att ventilen på bakhjulet inte var centrerad. (Sidventilare :-) ) Slang vill jag ha ifall jag bular fälgen eller vill ha ett däck som inte finns i modell "tubeless".
Jag tog bort sidventilen och borrade ett nytt centrerat 8mm hål mellan ekrarna på motsatt sida.

Hålet för sidventilen täckte jag med gummi, en tät kabelgenomföring.
Nytt däck och slang monterades, fyllde med 1,8 bar fram och bak. Efter detta har jag kört ca 100 mil, grus, traktorspår, stock och sten. Funkar fint.

Testade olika inställningar för antispin, "slipmode". Det är stor skillnad på de olika lägena 1 -9.
Efter test av olika inställningar hittade jag en favorit.
Drive mode: Rally
Trottle respons: Offroad
ABS: Offroad (ABS urkopplad bak)
Slip mode: 3 - 4 (I de flesta fall)

De breda sidokåporna och original pakethållare gjorde att min Giant Loop väska inte passade bra. En ny pakethållare gjordes av en svart skärbräda, anpassad till väskan. Istället för sidokåpor satte jag på plast med självhäftande vinyl med Carbonlook. Det ger nötningsskydd åt ramen.

Giant Loop väskan smiter åt fint nu. Den hänger ner lite mer på vänster sida. Det kommer lösa sig då jag monterar en Tool Tube mot ramen på vänster sida. Tool tuben får ersätta verktygsutrymmet som finns i sidokåporna.

Nedre fäste till tooltuben monterades i ramen med gummerade klämmor och en 8 mm aluminiumbit.
Övre fästet till tooltuben gjordes av 8 mm aluminium. Baksidan mot ramen fräste jag ur för att passa ramens form.

Vy uppifrån.
Giant Loop väskan sitter bra och vilar lätt mot tool tuben och ljuddämparen. Check!