KTM 790 Adventure R

Det lilla jag testat känns riktigt bra. Påminner om 990 Adventure med annan motor, känns smidig som en 690 Enduro. Det är enligt mig en god start. Motormässigt hade jag önskat lite mer respons under 4000 rpm. Fjädringen imponerar. Den sväljer potthål, stock och sten. Vid hög fart på grusväg kan den kännas lite fladdrig. Inte stabil som 900 Adventure. Kan bero på att jag inte "optimerat" fjädringen än. Fjädring har jag inställd på "comfort" just nu.

Innan hojen rullat 1 meter gjorde jag en täckplåt och monterade ovanför öppningen i hasplåten. Varför har det lämnats öppet där? Kylning? Plats för framdäck vid max kompression av gaffel? Original hasplåt är väldigt tunn och vek. Så fort det kommer ut en vettig hasplåt i handeln ska en sån beställas, kan bli dyrt att inte göra det om man kör i en sten.

GPS fäste. Det finns ännu inget fäste att köpa som känns stadigt. Fick göra eget. Tog bort plattan "Remove for GPS mount" och satte två aluminiumsarger i utrymmet. Sargerna borrades och gängades för att passa originalskruvarna på sidorna.
Gjorde ett "topplock" i 3 mm aluminium, ovanpå en 2 cm tjock aluminiumbit där jag fräste ett spår i framkant för att strömkabeln skulle få en passage ner i tornet.

Provmontering. Vinkeln på fästet gjordes så att GPS och instrumentering skulle få likadan vinkel.
Garmins hållare skruvades på en aluminiumplatta som skruvades i fästet. Delarna lackerade jag svarta.

Garmins 276 CX fick precis plats ovanför displayen samt bakom och under kåpan. RIKTIGT stabilt blev det!
Rade Designs nya frontkåpa kommer jag sätta på senare, då får jag troligen göra ett nytt fäste för GPS,en... :-)
Detta var ett minus. Höger fotpinne har en bult förankrad i motorn!! Det här kommer orsaka sprickor i blocket för någon. Troligen kommer det ut en lösning hos 3:e parts tillverkare av tillbehör.
Ett plus var att bromsplattan kan vändas upp och ner så den kommer högre upp om behov finns.
När jag skulle byta däck och stoppa i slang upptäckte jag att ventilen på bakhjulet inte var centrerad. (Sidventilare :-) ) Slang vill jag ha ifall jag bular fälgen eller vill ha ett däck som inte finns i modell "tubeless".
Jag tog bort sidventilen och borrade ett nytt centrerat 8mm hål mellan ekrarna på motsatt sida.

Hålet för sidventilen täckte jag med gummi, en tät kabelgenomföring.
Nytt däck och slang monterades, fyllde med 1,8 bar fram och bak. Efter detta har jag kört ca 100 mil, grus, traktorspår, stock och sten. Funkar fint.

Testade olika inställningar för antispin, "slipmode". Det är stor skillnad på de olika lägena 1 -9.
Efter test av olika inställningar hittade jag en favorit.
Drive mode: Rally
Trottle respons: Offroad
ABS: Offroad (ABS urkopplad bak)
Slip mode: 3 - 4 (I de flesta fall)

De breda sidokåporna och original pakethållare gjorde att min Giant Loop väska inte passade bra. En ny pakethållare gjordes av en svart skärbräda, anpassad till väskan. Istället för sidokåpor satte jag på plast med självhäftande vinyl med Carbonlook. Det ger nötningsskydd åt ramen.

Giant Loop väskan smiter åt fint nu. Den hänger ner lite mer på vänster sida. Det kommer lösa sig då jag monterar en Tool Tube mot ramen på vänster sida. Tool tuben får ersätta verktygsutrymmet som finns i sidokåporna.

Nedre fäste till tooltuben monterades i ramen med gummerade klämmor och en 8 mm aluminiumbit.
Övre fästet till tooltuben gjordes av 8 mm aluminium. Baksidan mot ramen fräste jag ur för att passa ramens form.

Vy uppifrån.
Giant Loop väskan sitter bra och vilar lätt mot tool tuben och ljuddämparen. Check!