KTM 790 Adventure R

Har det äntligen tillverkats en offroad som är värd namnet? Länge befarade jag att KTM 990 Adventure var den sista riktiga offroadmaskinen som släppts på marknaden. Allt annat var som "City SUV:ar".

"Ready To Race" är den.. nästan.
100 inkörningsmil avklarade och det tog inte lång stund. Jag har egentligen inte känt på hojen och har ingen aning om vad den går för än. Det lilla jag känt är riktigt bra. Påminner om 990 Adventure med annan motor. Det är enligt mig en god start. Motormässigt hade jag önskat lite mer respons under 4000 rpm. Nu blir det 100 mils service och sen direkt på med grövre däck. Då ska det testas!! :-) Däckvalet föll på Mitas E-09 fram och bak.

Innan hojen rullat 1 meter gjorde jag en täckplåt och monterade ovanför hasplåten. Jag förstår inte varför ett stort hål lämnats öppet där? Kylning? Original hasplåt är väldigt tunn och vek. Så fort det kommer ut en vettig hasplåt i handeln ska en sån beställas, kan bli dyrt att inte göra det om man kör i en sten.

Detta var ett stort minus. Höger fotpinne har en bult förankrad i motorn!! Lärde KTM sig inget av 990 adv och fästet för stödet?!?. Det här kommer orsaka sprickor i blocket för någon. Troligen kommer det ut en lösning hos 3:e parts tillverkare av tillbehör.
Ett stort plus var att bromspedalen kan vändas upp och ner så den kommer högre upp.
Garmins 276 CX fick plats ovanför displayen. Jag gjorde ett eget fäste som sattes under plastbiten "remove for gps mount". Fästet blev en ful quickfix och får inte vara med på bild. :-) Nu kanske jag uppfattas negativ, men displayen ser ut som en plastig leksak. Den är skarp och tydlig, syns bra i skarpt soljus. Men höljet gav mig inget förtroende. Jag tätade med svart eltejp runt kanterna då det känns som den kommer ta in vatten! Vi får se.. :-)