Ventiljustering på HP2 Enduro

För att justera venitlerna måsta man kunna snurra runt motorn och hitta TDC - Top Dead Center- där kolven är längst ut/vänder. Detta görs enklast genom att ta ur tändstiften och lägga i högsta växeln. Då kan man snurra på bakhjulet för att hitta TDC. Ventilerna ska ställas in med kall motor. Ventilspel: Insug 0.15 och avgas 0.30. Bladmåtten på bilderna nedan kommer från Wunderlich.

Skruva ur tändstiften för att ta bort kompressionen. Skruva av ventilkåporna.

På höger sida finns ett drev, snurra på bakhjulet tills en pil kommer fram. När pilen står rakt ut och du känner ett glapp i både insug- och avgasventilerna har du hittat TDC för höger sida. Är vintellyftarna stumma, snurra ett varv till.
För att hitta TDC för vänster sida kollar du samma drev på HÖGER sida, en "klack" ska då stå rakt ut som i bilden till höger.

Avgasventilerna sitter i samma "brygga" och därför ska dubbla bladmått användas vid justering. Det är lika med insugsventilerna. Sätt i bladmåtten och känn om de löper lätt. Det ska vara ett lätt motstånd, inte gå tungt, inte för lätt. Svenskt "lagom" är bra och det ska vara lika motstånd på bägge ventilerna. För att justera, sätt i bladmåtten, lossa muttern och justera skruven med insexnyckel. När du är nöjd med justeringen håller du kvar skruven med insexnyckeln och drar åt muttern. Kontrollera spelet igen.

Om du inte kan eller är osäker på hur man ställer in ventilspelet ska du inte göra det. Be någon om hjälp eller anlita en verkstad.