Köra grus, vilken hoj ska jag välja??

Då jag haft förmånen att testa olika hojar genom åren har jag kommit fram till följande... (Texten har några år på nacken men principen gäller fortfarande)

Liten

Är man nybörjare och vill testa både grusväg och köra i skogen, prutta runt kring hemmet och köra till jobbet kan en landsvägsreggad Yamaha WR 250 alternativt Suzuki DRZ 400 vara lämplig. Båda är fyrtaktare, lättkörda, har elstart och kräver inte service var 10:e timme.
KTM har nyligen släppt en hoj som heter KTM 350 Freeride som också är intressant i denna kategori. Det går att åka genom hela sverige med dessa hojar, men det är inte bekvämt och de små tankarna gör att man får leta bensinstationer ofta eller bära med sig bensin i packningen.
Då vi ändå nämner packning, det finns inte mycket yta att packa på en liten hoj. Bakramen är inte heller gjord för packning och kan ge med sig om det blir för tungt. Det finns ett brett utbud av hojar i den här klassen, de som nämnts ovan är inte de mest servicekrävande.

Mellan

Är man ute efter mer kubik och att kunna köra längre turer bör man sikta på minst 450 kubiks motor. Större motor ger lugnare gång vid högre fart och tankvolymen är ofta lite större. Komforten är däremot inget som följer kubiktalet.
Vi har en förmåga att stirra oss blinda på kubik, det ska gärna vara stort, brutalt och mycket buller. Tänk på att Paris Dakar körs på 450 kubikare!
Personligen trivs jag på hojar runt 600 kubik. De väger oftast mellan 150 - 170 kg och ligger stött på grusvägen. Aktionsradien är oftast minst 15 mil. Det är inga problem att köra endurospår och skog men man blir inte snabbast och man får slita en del på grund av vikten. Här finns ett enormt utbud av modeller. T.ex. Honda XR 650 R, KTM 625, 640, 690, Yamaha XT 600, 660, 660 Tenere o.s.v.

Stor

650 - 1200 kubik offroadhoj är potenta maskiner för de mer erfarna. BMW 800 GS, BMW 1200 GS, KTM 950 Adventure, Yamaha 1200 tenere är exempel på mycket potenta "stor" hojar som tillverkats för seriös grusåka. En tur i vilda skogen kanske inte blir någon njutning men på grusväg fungerar de kungligt. Vill man ta en tur ner mot Italien så fungerar det utmärkt. Stor tank ger stor aktionsradie, oftast bra packmöjligheter, liten kåpa fram som tar bort vind och kyla och de flesta är bra att skjutsa på.