Husqvarna FE350 2016

Suget efter en hoj växte när sonen började köra 85cc. Skaffade en 350 så vi kan köra tilsammans. Eller rättare sagt, så jag kan se mig frånåkt.:-)

Hojen hade 111 timmar på mätaren. Fjädringen var ombyggd hos AT Suspension, gjord för runt 80 kg.

Efter några timmars körning och ett par oljebyten ville jag göra en rejäl genomgång. Köper man begagnat kan det vara idé.

Ventiljustering. Enbart vänster utblås behövde en liten justering, de andra ventilerna låg innanför specifikationen. När jag ändå höll på bytte jag kamkedjespännare till Dirt Tricks variant. Den har hydraulisk spännare och en fjäder som håller spännaren i läge. Original kamkedjespännare är enbart hydraulisk och kedjan väsnas vid start och lågt varv, irriterande.
Styrlager, länkage och swinglager togs isär. Swinglager och länkage såg jättefint ut. Rengöring och nytt fett räckte där. Styrlagret var däremot kass, så det byttes ut och fick en rejäl inpackning med fett. Fram- och bakhjulslagerkit byttes.
Nu var allt klart och den nya oljan skulle fyllas på. Drog fast oljepluggen och märkte att det inte kändes bra.. CRAP! Gängorna var sönderdragna, så är det med begagnat. Bara att bita ihop, ur med motorn och i med helicoil insatsgängor. Det positiva är att insatsgängorna är bättre än original.
Jag gjorde en ny oljeplugg av en insexbult. På nätet hittad jag stavmagnet som jag satte i bulten. Som nytt!
"Kastade" i motorn, fyllde på kylarvätska igen, ny olja och allt funkade. Den nya kamkedjespännaren var värd varenda krona. Inget kamkedjeskrammel längre.